Tips til nye utøvere

Flere utøvere og foreldre er ferske innen friidrett. Derfor har vi fått kopiert over en informajonsveiledning om hvordan man skal forholde seg i forhold til påmelding til stevner og rutinene under et stevne. 

2019-04-11
SekFri

Tips til nye utøvere på stevner

Her er noen tips til deg som er ny og har lite erfaring med deltakelse på stevner! Dette er også fint for voksne som skal være med. Ta gjerne informasjonen med som en huskelapp.

Påmelding
Utøvere må selv melde seg på stevner før fristens utløp evt. via oppmann – dere kan også spørre oss på trening om det er noe.

Tidsskjema
Tidskjema finnes som regel på stevnets hjemmeside. Det finner du via arrangørklubbens hjemmeside. Tidsskjemaet er som regel klart 1-2 dager før stevnet.

Oppmøte
Normalt er det avkrysning for oppmøte senest én time før øvelsen starter. Liste henger fremme. Du trenger også tid til å ta på startnummer, varme opp og tøye ut. I noen stevner er det ikke avkrysning for hopp- og kastøvelser, da holder det å møte opp til oppropet før start.

Opprop
Foregår der hvor øvelsen finner sted, gjerne 10-15 min før start. Alle blir ropt opp i den rekkefølgen dere skal starte i. Husk at du må svare ved oppropet! Oppvarming til øvelsen gjør du før oppropet.

Premier
Det er ofte deltakerpremier til alle i klasse 10-12 år. Ellers til de tre beste, og noen ganger 1/3 premiering. På mindre stevner er det ofte ingen premiering.

Litt informasjon om de vanligste øvelsene:

Sprint (60m-100m-200m og hekkeøvelser):

  • Heat: Ofte er det mange med og dere blir delt inn i flere heat.
  • Startblokker: Dette trenger du ikke å bruke du ikke har trent på det. Mange av de yngste starter med stående start. NB! – Stående start gjelder ikke fra 13 år av.
  • Når start-dommeren skal starte dere så skjer dette:

Dommeren blåser i fløyta og roper: ”GJØR KLAR”. Da tar du raskt av deg oppvarmingstøy og stiller deg BAK startblokka eller litt bak streken
Dommeren sier: ”INNTA PLASSENE”. Da stiller du deg ved streken eller setter deg i blokkene. Husk at du ikke skal berøre streken. Du må da være helt stille og nesten ikke røre deg når du først er ordentlig på plass


Dommeren sier ”KLAR”. Da løfter du deg opp i blokka – eller bøyer deg litt forover ved streken hvis du står (kroppen må være i ro).
Dommeren SKYTER og du løper.  Husk å løpe helt inn til mål!

  • Tjuvstart: Hvis dommeren skyter en gang til etter startskuddet er det tjuvstart og du går rolig tilbake til start. Du kan bare tjuvstarte én gang.  I klassene fra 15 år og oppover blir man diskvalifisert hvis man tjuvstarter, selv om det er første tjuvstart.

Ved mellomdistanse som 600/800m er det stående start enten i delte baner eller på buet linje.

Lengde

Her skal du ta løpefart og satse på ett bein inne i en sone som er markert med en hvit strek 50 cm fra enden av planken.

  • Du må ikke tråkke på det svarte eller røde feltet som markerer enden av planken. Da blir det dømt ugyldig hopp.
  • Satssone brukes for årsklassene til og med 13 år.
  • Du bør satse innenfor sonen, hvis ikke så blir hoppet målt fra bakre enden av sonen og du mister mange cm.
  • Du får alle gyldige hopp målt fra der hvor du satser med foten inne i feltet til bakerste punkt i sanden.
  • Husk å bøye deg forover når du lander, og ikke sett ned hånden bak deg i sanden.
  • For klassene fra 14 år og oppover er det planken som gjelder.
  • Dommeren ved lengdegropen er ofte veldig flink til å forklare hva som skal skje!
  • Du får treningshopp, og 3-6 forsøk i selve konkurransen.

Høyde

Her snakker dommeren med deg om hvilken høyde du vil begynne å hoppe på

  • Konkurransen begynner på den laveste høyden noen har valgt. (for eks. 90 cm).
  • Du får tre forsøk på å hoppe over denne høyden.
  • Klarer du det, går du videre til neste høyde (95 cm) og får tre forsøk her også
  • Det er først når du har revet tre ganger på en høyde at du er ute av konkurransen.
  • Her får du også lov å ta treningshopp før dere begynner.

Kule

Her skal du ta sats inne i en ring, og det er viktig at du går ut av ringen bakerst.

  • Det er som regel en hvit strek som viser deg grensen.
  • Foran ligger kastfeltet hvor kula lander.
  • Når du har støtt kula ut må du passe på å ikke tråkke over ringen og ut i feltet.
  • Tråkker du over ringen blir støtet regnet som dødt og ikke målt.
  • Du får prøvestøt (prøvekast) og 3-6 forsøk i selve konkurransen.

 

Trenere/ledere:

  • På de prioriterte stevnene er det som oftest noen til stede på indre bane.
  • Trener/leder prøver å hjelpe til ved start, innstilling av startblokker, gir tips og hjelp i kast- og hopp-øvelsene.
  • Du må ikke være redd for å spørre oss eller dommerne som er ute på banen.

Foreldre/tilskuere

  • På innendørsstevnene må som regel foreldrene være på tribunen.
  • På utendørsstevner er ikke dette så strengt. Det skal aldri heies på utøverne fra indre bane.
  • Fra indre bane må man være veldig forsiktig og ikke gå i veien for utøvere i banen eller i hopp-tilløpene.
  • Snakk med oss, så veileder vi.

Vi gleder oss til å se dere på stevner!

Kalender

April
MTOTFLS
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345

Aktiviteter

25.04.2019
Linnatrimmen

18:00 - 19:00

Solbergfosslinna v/brannstasjonen

01.05.2019
Askimløpet

19:00 - 20:00

Askim stadion

04.05.2019
KM terrengløp

11:00 - 14:00

Askim stadion

07.05.2019
Tinestafetten

10:00 - 14:00

Askim stadion